Sporten en bewegen tijdens de Corona-crisis.

Over het in beweging blijven tijdens de Corona-crisis is al e.e.a. geschreven door de werkgroep Exercise is Medicine van de VSG, bestaande uit een groep sportartsen. Robert van Oosterom, zelf sportarts en HBS-er, heeft hier nog enkele tips samengevat.

Dit is ook op de website van Sportzorg te vinden: www.sportzorg.nl/coronavirus www.sportzorg.nl/nieuws/hoe-kunt-u-fit-blijven-in-deze-corona-crisis , www.sportzorg.nl/nieuws/sport-bewegen-en-covid-19-de-belangrijkste-vragen

Internationaal gezien bereikt ons min of meer dezelfde informatie, getuige dit filmpje van het Orthopaedic and Sportsmedicine Hospital Aspetar in Doha: https://twitter.com/aspetar/status/1240662124713607168?s=21

Topsporters en prestatieve amateurs die bv de Amstel Gold Race zouden gaan rijden of de Rotterdam marathon hadden willen lopen, dienen hun ambities bij te stellen en schalen idealiter hun trainingsschema af naar duurtraining. “Ideaal” moment is het nu om eindelijk eens goed te werken aan de core-stabiliteit en aan algemene krachttraining. Op Sportzorg.nl zijn veel links naar filmpjes te vinden. Bv een core-stabiliteitsprogramma: https://www.sportzorg.nl/oefeningen/core-stabilityoefeningen-rompstabiliteit

Samengevat, de belangrijke punten zijn:

  • Regelmatige beweging blijft erg belangrijk, alleen al doordat het immuunsysteem hiervan een boost krijgt. Rustige duurtraining, D1-2 en beetje D3 is dan het beste.

  • Zware piekbelasting moet liever vermeden worden; hierdoor daalt (kortdurend) de weerstand.

  • Train alleen, liefst zelfs zoveel mogelijk thuis, voorkom trainen in groepjes, houd 1,5 meter afstand, houd je fluimen binnen, nies en hoest in je elleboog en leeg je neus in een (papieren) zakdoek. Handen wassen bij thuiskomst. Maak liever geen gebruik van publieke buitenfitness-apparaten vanwege de handenhygiene en het bij elkaar komen van groepen.

  • Doe geen groepslessen in de openlucht, geen bootcamps of bokstrainingen. Train alleen, liefst thuis!

  • Doe thuis krachttraining met eigen gewicht of dumbbels: 7-minute workouts zijn makkelijk te vinden op internet, doe deze bv 3x achter elkaar, 2-3 x per week. Een voorbeeld is deze (hockey)work-out van Jorrit Croon, via TeamNL-tweets: https://twitter.com/TeamNLtweets/status/1240707109081120769?s=20

  • Anders tips van topsporters zijn te vinden op: https://nocnsf.nl/nieuws/2020/03/sporters-teamnl-geven-nederland-tips-om-fit-te- blijven

  • Ook kun je diverse Fitness-Apps downloaden. Een goede is bv die van “FUNXTION”.

  • De totale trainingsbelasting en dus energiebehoefte neemt af. Pas hier de calorieintake op aan!

  • Als de competities “straks” weer opstarten, zal er weer geleidelijk opgetraind moeten worden naar sportspecifieke eisen, sprintjes, sprong- en baltraining etc. (Trainers!) houd daar rekening mee en trek daar zo mogelijk wel 2 weken voor uit...!

  • NOC-NSF heeft tips om geestelijk fit te blijven in de moeilijke tijden: https://nocnsf.nl/nieuws/2020/03/vijf-adviezen-om-te-kunnen-omgaan-met-de- psychologische-impact-van-de-coronacrisis

  • In geval van spelsporters: visualiseer spelsituaties, speel je ideale wedstrijd in gedachten en creëer een momentje van geluk...!

  • Bij individuele sportmedische vragen zijn de sportartsen van HMC bereikbaar op sportafspraak@haaglandenmc.nl

    Succes en stay fit!

Robert van Oosterom, sportarts

Algemeen Nieuws overzicht